v14+2

Kroppen: Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

Mina egna tankar och funderingar:
Det är så skönt att veta vilken vecka jag är i äntligen. När någon frågar vilken vecka jag är i så behöver jag inte säga "typ i v.12" utan jag kan säga "v.14+2". Det är väldigt skönt, även om datumen kan kommas att ändras så utgår jag förstås från barnmorskans beräkningar på Kubtestet. Illamåendet är kvar, lite svagare än förut men morgonillamåendet är kvar och jag måste börja dagen med frukost annars mår jag riktigt illa. Mina hormoner är hopplösa, igårkväll grät jag i en halvtimma konstant för att min sambo var 20 minuter försen hem, vilket innebar att han missade de 10 första minuterna på melodifestivalen och jag kände mig så ensam. Fånigt då jag visste att han var på väg hem, men det spelar ingen roll för hormonerna. Haha idag skrattar vi bara åt det. Men det var inte roligt igår när det hade satt igång, herregud säger jag bara (med ett stort leende på läpparna:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0