Är bara tvungen!

Nu bryter jag mammabloggen lite för att skriva om politik.

Jag blir så irriterad på alla iqbefriade svenskar som kommenterar på aftonbladet och andra sidor om just politik. Jag menar seriöst, hur många blåmesar är det som kommenterar som inte har mer bakom pannloben än en skalad banan? Ja visst, socialdemokraterna införde det ena och det andra under sina år i regeringen, men sluta ta upp det som ett argument! Moderaterna har haft 5 år på sig att göra ändringar men det har dem inte tid med, eller? Dem har fullt upp med att stoppa mer pengar i de rikas fickor så att de fattiga ska vakna upp och inse att dem är just det, fattiga. Öka klyftorna, ta pengar från de fattiga o ge till dem rika, utförsäkra de sjuka, för en cancersjuk mår inte fysiskt och pyskiskt illa, han ska bara gå igenom lite strålningsbehandling som tar all energi, gör att han tappar allt hår, gör han illamående och får han att må psykiskt dålig då han inte vet hur det blir i framtiden. Cancer kan ju komma tillbaka, men what the hell han kan allt arbeta ändå, så trött och illa kan det inte vara. Vi rika knösar måste ju få ut alla lata i arbete så vi kan få våra superbonusar. En deprimerad person är ju egentligen inte deprimerad, det är bara människor som inbillar sig att dem mår psykiskt dåligt. Äh vi tar o utförsäkrar dem, det borde motivera dem att börja arbeta igen. Säkert..

Ja just det, jag glömde ju nästan att nämna det här med fas3, som rent ut sagt är ren modern slavhandel. Här alla företagare, här får ni gratis arbetskraft i 3 månader inklusive 5000 kronor i fickan per praktikant! Fan va bra, då sjunker arbetslöshetsstatistiken och vi kan skylta med det i valet senare. Skit i det faktum att praktikanten får bidrag från försäkringskassan på endast 3500kronor för att arbeta 40 timmar i veckan för att göra precis samma arbetsuppgifter som de anställda med riktig lön. Att man får en chans till arbete är rent skitsnack! Ut med den gamla praktikanten och in med en ny, vi får ju pengar för att ta emot gratis arbetskraft, varför i helvete skulle jag som företagare någonsin anställa någon som kostar skjortan när jag istället får pengar för att ta in en praktikant några månader? 

Sen att praktikanten kanske har barn struntar vi i, dem får väl vända sig till socialen om dem behöver mer pengar. Dra åt svångremmen för ALLA sjuka och ALLA arbetslösa för det är bara lata personer allihopa och ingen är ju egentligen riktigt sjuk, och ingen vill ju faktiskt ha ett arbete att gå till. Men sen har ju Reinfeldt aldrig varit cancer sjuk, han har aldrig varit arbetslös, han har aldrig behövt gå till socialen med skammen och förnedringen. Vissa har haft tur och blivit matade med silversked sen födseln.

Jag är socialdemokrat ända in benmärgen, finns inget som någon kan säga som får mig att konvertera till den blå sidan. Om jag är en vanlig anställd med hyffsad lön (som jag var när jag arbetade inom industrin), så har jag inget emot att ge några futtiga hundralappar mer i skatt till staten för att de sjuka ska kunna vara just det. Istället för att jag som har lön och är frisk ska kunna roa mig med 300 kronor extra på bankkontot. För vem vet, imorgon kanske jag blir påkörd, eller halkar på isen och bryter ryggen, eller får reda på att jag har bröstcancer, men tro fan inte att regeringen kommer stå där och ta hand om mig för det inte. Trots att jag har arbetat och betalat skatt större delen av mitt liv, så skulle dem fan inte ställa upp för mig om jag blev sjuk. Det spelar ingen roll i deras ögon om du arbetar eller inte. För du är inte så skadad eller sjuk som din läkare säger att du är. Du är ingen människa längre, du är bara en nickedocka som ska arbeta in pengar åt staten som sparkar på dig om du sedan behöver deras hjälp. Så politikerna utförsäkrar dig istället för du är lat, och du får gå på socialbidrag eller i värsta fall om du har cancer, söka bidrag från cancerhjälpen. Om du inte är lika rik som politikerna eller vdn för volvo förstås, då har du ju råd med bästa vården, du har råd att vara hemma, du har helt enkelt råd att vara mänsklig.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag håller helt med dig. Det är skamligt hur solidariteten helt har försvunnit ur samhället! Jag titulerar mig visserligen inte sosse, för jag känner mig politiskt instabil :P Men aldrig i livet att jag skulle rösta på moderaterna. Jag vill ha ett samhälle där alla hjälps åt och tar hand om våra sjuka och gamla. Där vi uppfostrar barnen till att respektera sina medmänniskor och att hjälpa varandra. Men jag antar att detta är en utopi ? Nåja, jag tänker dra mitt strå till stacken och göra mitt bästa för att uppfostra min son till att bli en medmänsklig medmänniska...

2011-02-08 @ 16:49:34
URL: http://melanye.blogg.se/
Postat av: Anonym

JÄTTEBRA OCH HELT RÄTT SKRIVET! :D

2011-02-09 @ 13:22:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0