Allt handlar om prioritering

Något som jag har funderat på och diskuterat mycket med min goda vän M ända sen vi ens började fundera på att skaffa barn är just ekonomi. De flesta tycker att båda ska ha fasta jobb, ha köpt hus, inga skulder, ha sparat ihop massa pengar, rest utomlands, ha bil och körkort och så vidare. Jag håller inte med någonstans. Varför skulle inte en studerande eller en person som har ett tillfälligt vikariat kunna skaffa barn? Måste man ha hus bara för att man har barn? varför skulle man inte kunna resa utomlands när man har barn? Bil och körkort underlättar men jag tycker absolut inte att det ska behöva vara ett "krav", det finns bussar, man kan gå eller cykla till dagis/vänner/stan. Jag stör mig mest på den ekonomiska delen. Javisst, det är skitbra om båda föräldrarna har fast jobb och en säker inkomst, det är skitbra om man lyckats spara ihop 50.000 kronor, och javisst det är skitbra om man har ett hus. Men vem säger att bara för att man har ett fast jobb så är man mer lämplig som förälder? Vem säger att man har bättre ekonomi bara för att man har ett fast jobb? Jag blir irriterad på sådana som talar om för mig att jag ska vänta tills vi båda har fast anställning.

Är jag en sämre förälder bara för att jag inte kan köpa ALLT jag vill till mitt barn? Har vi blivit så trångsynta att saker och ting spelar större roll än kärleken till våra barn? Bara för att jag kanske inte kommer ha råd att köpa nyaste och snyggaste barnvagnen 2010 så duger en årsmodell 02 som jag köper på blocket gott och väl för min del. Eller jag kanske inte kan köpa 569 nya klädesplagg till mitt barn varje månad, eller vi kanske inte har råd att köpa ett hus inom de närmsta 10 åren men so what? Drabbas barnet så hårt av att vi bor i lägenhet med uteplats istället för att bo i hus dem första 5 åren? Don't think so. Jag kommer att älska mitt barn precis lika mycket som dem där föräldrarna med fast anställning, jag kommer kunna uppfylla mitt barns behov precis lika bra som föräldrar med fast anställning, och jag kommer kunna köpa kläder till mitt barn oavsett om jag har fast anställning eller är student, punkt slut. Allt handlar om prioritering, inte om vilka som har fast anställning, hus, bil, körkort och allt det där formella.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag har två barn och inget fast jobb - inget jobb alls faktiskt. Min sambo, pappan till våra barn har fast jobb - och ja, vi har det tufft ekonomiskt. Men vi överlever! :)

Våra barn får det dom önskar sig när dom fyller år, dom har kläder, tak över huvudet och mat på bordet - och massvis utav kärlek.

Vi bor i lägenhet men drömmer om hus - men det är inte allt - bara barnen får kärlek och man har lite pengar så överlever man!



Lång kommentar det blev! Strunta i andra och kör ert eget race :)

2010-10-07 @ 19:01:27
URL: http://sandrastomberg.com
Postat av: en kärlekssaga: unga föräldrar.

Du har rätt tänk men det blir enklare med pengar. När jag fick mitt första barn var jag 18 år och hade verkligen ingenting, det var jättetufft och det var mycket man inte kunde göra. Nu pratar jag inte bara om shopping utan att kanske fika med en kompis eller åka på utflykter med sitt barn. Nu är min sitts annorlunda, båda jag och killen har fasta jobb. Det är verkligen otroligt skönt att slippa oroa sig, att kunna resa med sina barn och att unna sig själv saker. Allt handlar inte om pengar, men det blir enklare! Barn kostar sjukt mycket, även om man snålar. Vinterkläder, försäkringar mm.



Men du har rätt i att det handlar om prioriteringar, man väljer själv hur man vill forma sina barns uppväxt. Och det är inte dåligt för att man inte får ha den fetaste barnvagnen eller liknande. Bil och körkort likaså, sambon har det men jag har det inte. Man klarar sig i alla fall, man tar tag i det när man har tid! Jga tycker du ska köra ditt egna race men att sätta ett barn till världen utan pengar alls är inte riktigt rätt. En sak om det är oplanerat och man inte kan hjälpa det, men att medvetet planera barn till ett bidrags-liv är oschysst. Menar inte att du gör det, drar bara en parallell!



Kram på dig, älskar din blogg!

2010-10-08 @ 09:46:41
URL: http://enkarlekssaga.blogg.se/
Postat av: Tina 21 år - gravid vecka 22

Jag tycker att man självklart ska ha stadig ekonomi - men vad betyder stadig? För mig innebär det att man har råd att leva varje månad och även har en del över så man har råd med en bebis.

Om man ena månaden har råd med hyran och inte andra månaden, då är den inte stadig. Att vara student, vikarie, ha fast jobb - spelar ingen roll!



Själv är jag student samtidigt som jag jobbar 80%. Däremot kommer jag ju sluta jobba snart, fast fortsätta studera medan jag är hemma med mitt barn. Det funkar ju :)



Jag håller med det mesta du skriver, tycker det du skriver är vettigt :) Självklart behöver man inte hus för att ha barn! Vet många som klämmer in sig i en 1a, och det funkar kanon!

2010-10-08 @ 18:25:16
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: MANDYS-GRAVID BF 24/2

jag är arbestlös och har inget körkort men jag tvivlar inte en sekund på att jag kommer bli en jätte bra mamma!

2010-10-19 @ 07:36:18
URL: http://mandyys.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0