Ekonomi

Jag går i funderingar att börja läsa på universitetet och utbilda mig till något ordentligt yrke. Alltså menar jag ett bra betalt jobb. Just nu jobbar på Ica och bättre lön kunde man ju ha *host*. Jag är överlycklig för att jag faktiskt har ett jobb överhuvudtaget men jag vill inte stå där i 40 år till! Först ska jag jobba och spara undan så mycket jag kan, men om 1 år eller 2 funderar jag på att läsa civilekonomi eller ekonomiprogrammet. Först gick jag i tankarna på förskollärare, men ärligt talat varför dra på mig massa studieskulder för att utbilda mig till något som jag tjänar ungefär lika mycket som på Ica? Nej, ska jag ändå utbilda mig så vill jag utbilda mig till något som ger bra lön. Kalla det vad ni vill, men vem vill inte tjäna pengar liksom? "Pengar är inte allt" säger vissa, men visst fan är det en stor del? Jag har börjat fundera lite i mina gamla spår, ända sedan jag var barn har jag velat sitta på ett kontor, administrativa uppgifter och telefonen i högsta hugg. 8-17 jobb, lämna barnen, hämta barnen komma hem i tid varje dag. Inte jobba från 8 till 8 5 dagar i veckan inklusive helger! Måndag till fredag, ja tack!

Dessutom vill jag kunna köpa saker till mina barn utan att behöva spara till varenda liten sak dem vill ha. Dem ska självklart lära sig att man inte får något gratis här i livet, utan att arbete lönar sig! Och det visar genom att utbilda mig och skaffa mig en ordentlig lön. Hårt arbete ger avkastning! När jag var liten fick jag och min syster aldrig något bara för att vi ville ha det. Vi fick spara ihop pengar genom att hjälpa till hemma som att dammsuga, plocka ur och in diskmaskinen osv. Och när vi hade sparat ihop tillräckligt med pengar kunde vi köpa det vi ville ha och den känslan, den glömmer man inte! Och så är det i vuxenlivet också, vill jag resa till thailand, köpa hus eller köpa bil så måste jag jobba och spara undan. Så är det bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0