"Vilken velig människa det där måste vara" :)

Ni som läser min blogg måste ju tänka "vilkem velig människa det där måste vara". Och ja, jag är väldigt velig. Nästan så jag skrattar åt mig själv ibland, haha ^^ Men efter en lång fika med min granne idag så har jag troligtvis kommit fram till något revolutionerande idag. Jag kämpar på de sista 4 månaderna på mitt vikariat på mitt nuvarande jobb, som går ut 31a december. Söker in till universitetet till VT och efter jul och över nyår åker vi utomlands, laddar batterierna och börjar studera (om jag kommer in dvs) vad tror ni? kan det funka? Låter det som en bra plan?

Jag menar visst det kommer bli tufft ekonomiskt under några år, men jag ska försöka skaffa ett deltidsjobb samtidigt plus att jag vill ju utbilda  mig så snart som möjligt för att få ett ordentligt jobb med en bra lön, just för att vi ska få det så bra som möjligt ekonomiskt. Ju tidigare jag börjar plugga desto fortare kan vi köpa vårt drömhus, desto fortare kan vi börja spara ordentligt med pengar och desto bättre blir det för oss om och när vi får barn. Jag har vänner som har 2 barn, ensamstående, jobbar och pluggar 100% och det funkar bra. Jag har vänner där båda föräldrarna pluggar, har 2 barn och har en hyra på ca 9000 varje månad och det går bra. Så varför skulle inte vi klara det som inte har några barn än, och en av oss jobbar heltid, och den andre pluggar och jobbar samtidigt? Och sen även om vi får barn, varför skulle inte vi klara det med ett barn? Det blir lite knep och knåp med ekonomin, men jag vet att vi kommer fixa det.

Och jag har dragit ner på mina utgifter i bästa mån jag kan. sänkt mobilkostnaden, försöker sälja min bil och blir då av med ett lån och 2 krediter (=2000 kr minst/mån), avsagt mitt mobila internet, börjat tänka smart när vi handlar mat osv. Jag funderar även på att prata med mina arbetskamrater och fråga om det är okej med dem att jag jobbar varje lördag istället för varannan, vilket gör att jag kommer få ut ca 1500-2000 extra varje månad. Jag kommer få slita ihjäl mig, men tänk vad pengar jag kan lägga undan, tänk hur skönt det kommer kännas den 31a när jag slutar och drar utomlands för att ladda batterierna inför skolan, och tänk hur skönt det kommer vara att veta att jag har lite pengar undan sparat! Nej vad tror ni, bra plan eller mindre bra plan? :)

Kommentarer
Postat av: Sandra - blivande mamma i Mars 2011

Jag vet en tjej som inte plussade förens v.10 då hon var låghormonare, men jag ska inte ge dig falska förhoppningar, men det låter ju som gravsymtomer. Äh det är såna detaljer man får ta när man frågar ;)

2010-08-18 @ 16:25:46
URL: http://snartenliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0