5 års planen

Nu för tiden går mina dagar ut på att hela tiden tänka ekonomiskt. Hur ska jag lägga upp min 5 års plan för att det ska fungera ekonomiskt? En 5 årsplan ska alla ha egentligen. Det är bra att ha planer, för att kunna planera ekonomin utifrån den.

Min 5 års plan ser ut så här: (Ingen rangordning)
(- Köpt hus) Inom parentes beroende på jobb situation/skola inom dessa 5 år..
- Sparkontot ska innehava Minst 100 000 kronor
- Iallafall påbörjat min utbildning vid universitetet (troligtvis när jag blivit av med billånet och är helt skuldfri)
- Fått barn
- Stadig ekonomi (blivit av med alla lån och skulder, mitt lån på gamla lägenheten och 2 krediter betalas i år så fort jag fått sålt bilen, lånet på bilen beräknas vara betald om 2 år och 10 Månader)
- Rest utomlands (förhoppningsvis redan nu i september/oktober)

Vissa kanske inte verkar som verkliga mål men det är dem. Att spara ihop 100 000 kronor på 5 år går om jag lägger undan minst 1500 i månaden, och om jag får sålt bilen för den summan jag hoppas på så är detta fullt möjligt då jag minskar mina utgifter med mellan 2-3000 i månaden! Men har man inga mål eller drömmar så kommer man absolut ingenstans. Mål och drömmar är livsviktiga för mig. Annars kan jag lika gärna fortsätta springa runt i detta hamsterhjul som jag befinner mig i just nu och det har jag absolut ingen lust med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0